Kranksæt og kassette

Kranksæt og kassette

Kranksættet og kassetten er begge vigtige dele af en racercykel. Disse dele skal sikre, at mest muligt af den energi du sætter på pedalerne, omdannes til hastighed og fremdrift. Der er forskellige typer kranksæt og kassetter, nogle mere egnede til nybegynderen, og andre til den erfarne cykelrytter. Når du køber en racercykel, skal du være opmærksom på typen af kranksæt og kassette på cyklen!

Typer af kranksæt (Garniture)

Kranksættet er forbindelsesstykket mellem krankboksen og pedalerne og består af en pedalarm og en eller flere klinger. Der er tre typer kranksæt: dobbelt, kompakt og tredobbelt. Hvilket du skal investere i vil vi forsøge at forklarer nedenfor.

Kompact (50x34 of 52x36)

Afbeelding compact crankstel

Det kompakte kranksæt er det mest almindelige og mest anvendte indenfor denne kategori. Det er en middelvej mellem dobbelt kranksæt og triplet kranksæt, og refereres ofte til som værende 'det bedste af begge verdener'. Ligesom det dobbelte kranksæt har det kompakte kranksæt to klinger. Det lille tandhjul (og nogle gange også det store) er bare lidt mindre end på en cykel med et dobbelt kranksæt, hvilket sikrer, at du kan vælge en god let modstand. Med dette mindre gear giver et kompakt kranksæt også nogle af fordelene ved et tredobbelt kranksæt. Dette gør det kompakte kranksæt ideelt til blandt andet bjergområder, og er desuden ideelt til både nybegyndere og mere erfarne cykelentusiaster.

Fordele
Lettere end tredobbelt kranksæt
Velegnet til både fladt og bakket terræn
Største udvalg til rådighed
Ulemper
Det dobbelte kranksæt har flere fordele i fladt terræn
Det tredobbelte kranksæt tilbyder en lidt mindre modstand

Dobbelt (53x39 of 52x42)

Afbeelding dubbel crankstel

Det dobbelte kranksæt er, som navnet antyder, udstyret med to klinger. Disse klinger er de største sammenlignet med de andre typer kranksæt. Fordi denne type kranksæt har relativt store klinger, skal du være i stand til at sparke meget hårdt i pedalerne i bjergområder og under kraftige vindforhold. Det kræver derfor en masse styrke at drage fordel af dette. Denne type kranksæt bruges derfor ofte af professionelle cykelryttere.

Fordele
Nemmere at opnå højere hastigheder
Lettere i vægt end tredobbelt kranksæt
Ulemper
Nødvendig effekt (pedal effekt)
Mindre brugbar i bakket terræn

Tredobbelt

Afbeelding triple crankstel

Det tredobbelte kranksæt stammer fra mountainbikeverdenen. Det mindste blad i dette kranksæt er mindre end det mindste blad i et dobbelt og kompakt kranksæt, så du kan vælge en jævn og let modstand. For ryttere, der ønsker at cykle meget i bjergene eller bakkerne, er dette sæt en oplagt investering.

Fordele
Mindste modstand
Tilbyde det største antal gear
Ulemper
Lettere og tyndere end et dobbelt eller kompakt
At køre en cykel med kompakt eller dobbelt kranksæt kan være svært hvis man er nybegynder

Godt at vide:Der anvendes oftest en blanding af komponenter i fremstillingen af en geargruppe til en racercykel. Du kan derfor sjældent klassificere en cykel som 100% Shimano 105 eller 100% Shimano Ultegra. Når den største del af komponenterne er Shimano 105, kaldes en sådan cykel en Shimano 105-cykel.

Kranksættets kvalitet

Kranksættet er en del af geargruppen. Kvaliteten af en geargruppe er ikke altid direkte synligt udefra. Derfor har vi sat kranksæt fra Shimano og SRAM i rækkefølge fra Basic til Deluxe:

Basic (Begyndere til let øvede): Pris: 4.999 - 11.999,- DKK

Plus (Let øvede til øvede): Pris: 7.499 - 36.999,- DKK

Deluxe (Øvede til proffesionelle): Pris: 14.999 - 73.999,- DKK

Hvis du planlægger at skulle køre i bjergene eller bakket terræn, råder vi dig til at købe et kranksæt fra Plus eller Deluxe-kategorien. På dette område bliver du nemlig nødt til at skifte meget i stigning, nedstigning eller acceleration, så kranksættet skal kunne udholde en del.

Se alle racercykler

Typer af kassetter

Kassetten er det kollektive navn for alle gear på baghjulet. For racercykler er det næsten altid 9, 10 eller 11. Antallet af gear på cyklen er lig med antallet af gearkassetter x antallet af krumtaps gear (f.eks. 2x11 = 22).

Gear type

Kassetten på en racercykel kan have et forskelligt gearforhold og antal gear. Det mindste gear i de fleste kassetter har 11 tænder. Det største tandhjul varierer fra 21 til 27 tænder på racercykler. I tilfælde af kassetter, hvor forskellen mellem det mindste tandhjul og det største tandhjul er størst, er trinene per gear også større. Der er derfor en større forskel mellem et gear og det næste. Den 11-23 (mindste kædehjul - største kædehjul) kassette bruges mest af professionelle. Trinene er mindre, og det letteste gear er stadig ret tungt, mens 11-25 kassetten ses mere blandt fritidscyklister.

Sammenlign produkter